De förnedrar honom på alla sätt och vis genom slag och elaka ord. Men han reser sig upp varje gång, han har en kamp vilja. Han tänker nog att ingen ska ta det ifrån honom.
I hemmet får han ofta stryk av sin pappa med bälte och I skolan utsätts han för mobbning.
Han är glad över att börja i Stjärnberg för att han vet att han ska klara de. Detta är också ett sätt att fly ifrån hemmet och misshandeln där. Han vet att han är duktig i skolan och kan nå dit han vill, men det är alldeles för många som vill stoppa honom.
Han har fått reda på att på Stjärnberg slår inte lärarna eleverna, men vad han inte vet är att de är de äldre eleverna som styr skolan efter skoltid. Och de utför mycket våld och hot mot de yngre.
Det är en fruktansvärd miljö med mycket förnedringar av alla sorter. Eleverna i skolan kunde inte värja sig mot de, om de gjorde de, så åkte de ut ur skolan.
Fjärdeklassarna de var ''rådet'' som styrde.
Jag reflekterar att rådet beter sig som fängelsevakter dom gör razzia och vänder upp och ner på Elevernas rum.
Erik var förälskad i Maria som jobbade i köket. De kan inte visa sin kärlek öppet för att de inte passade sig. Maria tyckte att världen på Stjärnsberg är en plats för de vita, för sådana som skulle växa upp till förtryckare, till klassfiender.
Maria fick dåligt rykte och va tvungen att sluta arbeta på skolan. Det sista hon lämnade var ett brev till Erik som rådet tog ifrån honom.
Pierre, Eriks vän slutade på grund av grov misshandel och började på ett annat gymnasium i Genéve. Hans tanke efter detta var att han skulle hämnas och han började ge rådisarna på truten. Lärarna anklagade eleverna i samma årskurs som Pierre varför dom inte försvarade honom mot mobbningen. Vad felet är att lärarna inte tog sitt ansvar och hjälpte eleven som va mobbad.
Detta är mina exempel på interna och externa konflikter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar